Kiedy korzysta się z leczenia kanałowego i na czym ono polega?

Endodoncja to specjalistyczna nazwa powszechnie znanego leczenia kanałowego, którego lęka się wiele osób. Skąd to wynika? Kiedyś takie zabiegi polegały na długich wizytach u stomatologów w celu wyleczenia chorych zębów. Jednak obecnie można to wykonać nawet podczas jednej wizyty bądź też podzielić na kilka krótszych wizyt.

W celu wyleczenia zapaleń miazgi zęba, które są nieodwracalne, stosuje się właśnie leczenie kanałowe. Dentysta podczas zabiegu musi wyczyścić zęba z bakterii oraz pozbyć się z jego wnętrza obumierających tkanek nerwu i naczyń krwionośnych. Dochodzi do dezynfekcji kanałów korzeniowych, by następnie wypełnić je materiałem, który jest do tego przeznaczony.

Leczenie kanałowe, endodoncja Łazy / Magdalenka – Piaseczno

Pierwszym krokiem endodoncji jest wykonanie przez dentystę zdjęcia rentgenowskiego, co pozwala zapoznać się z ilością kanalików, ich długością i kształtem, w danym zębie. Oprócz tego widać również zasięg infekcji, bo oprócz wnętrza zęba, zdarza się, że kieruje się również do najbliższych kości. Stomatolog jest w stanie lepiej dobrać pacjentowi znieczulenie, by używając specjalistycznych narzędzi, otworzyć komorę danego zęba.

Kolejnym krokiem jest usunięcie miazgi oraz wyczyszczenie kanałów korzeniowych, co oznacza skuteczne pozbycie się wszelkich bakterii. Dzięki tym działaniom kanał się poszerza, więc po osuszeniu można wypełnić go odpowiednim materiałem. Pozwala to zamknąć światła kanału i zaprzestać rozwijania się bądź rozmnażania drobnoustrojów, gdyż nie są w stanie one tam nawet dotrzeć.

Po wypełnieniu zęba staje się on martwy, gdyż nie posiada tkanek, które odpowiadały za unerwienie oraz ukrwienie. Te czynności jednak sprawiają, że choroba została zatrzymana i nie ma konieczności usuwania zęba, który będzie służył w dalszym ciągu, tak jak pozostałe.

leczenie kanałowe łazy magdalenka piaseczno

Powody leczenia kanałowego

Stomatolodzy kierują pacjentów na leczenie kanałowe w przypadkach, gdy miazga oraz tkanka zęba posiadają nieodwracalny stan zapalny. Jest to skutek nieleczonej próchnicy, gdyż ubytki stają się zbyt głębokie. Doprowadza to do sytuacji, w której dziury sięgają wewnątrz zębów, co pozwala na gromadzenie się i rozmnażanie bakterie, powodujących zapalenie.

Podczas silnych zapaleń ból zęba staje się bardzo bolesny, więc nie warto odkładać wizyt u dentysty, zwłaszcza w przypadkach zmiany koloru zęba w porównaniu do pozostałych, które są zdrowe. Tak samo niepokojące mogą być samoistne bóle zęba, trwające dłużej niż dwa dni, pęknięcia lub złamania zęba, pęcherzyk na dziąśle, zawierający ropę, a także nadwrażliwość przy jedzeniu i piciu

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Każdy pacjent zadaje sobie to pytanie, ponieważ krąży wiele złych opinii na temat leczenia kanałowego. Zabieg nie może być bolesny, ponieważ jest wykonywany podczas znieczulenia miejscowego.

Obawy związane z przebiegiem endodoncji czy bólami są niepotrzebne zwłaszcza w przypadku, gdy leczeniu poddajemy się u doświadczonego stomatologa, posiadającego nowoczesny sprzęt specjalistyczny.

Zdarza się, że jedynym sposobem, by ocalić ząb i uratować go przed usunięciem, jest leczenie kanałowe. Metoda ta sprawia, że można się cieszyć posiadaniem danego zęba przez bardzo długi okres. Warto postarać się o wyleczenie zwłaszcza dlatego, że w obecnych czasach takie zabiegi wykonywane są bezboleśnie, a choroby można się pozbyć nawet podczas jednej wizyty.