Medi-Clinic

Łączności 35

Łazy pod Warszawą

pon-pt: 9:00-20:00

Leczenie kanałowe w obecnych czasach jest świetną alternatywą dla usunięcia zęba. Dzięki niemu można dziś uratować zęby, które jeszcze jakiś czas temu byłyby od razu przeznaczone do ekstrakcji. Zabieg endodontyczny jest jednak bardzo skomplikowany i wymaga niezwykłej precyzji. Dlatego też, często wykonuje się go przy użyciu mikroskopu. Leczenie kanałowe niesie za sobą ryzyko powikłań, w tym między innymi pojawienia się bólu. Czasem są one na tyle poważne, że sytuacja wymaga przeprowadzenia zabiegu po raz drugi. Z tego artykułu dowiesz się, jakie mogą być przyczyny bólu po leczeniu kanałowym, jak sobie z nim poradzić i kiedy powinieneś udać się na wizytę do stomatologa.

Czy ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

Wiele ludzi kojarzy leczenie kanałowe z bolesnym zabiegiem, ale również z występowaniem dolegliwości tuż po nim. Sam zabieg nie powoduje jednak bólu, ponieważ przeprowadzany jest przy użyciu znieczulenia. Czy jednak po zabiegu może wystąpić dyskomfort? Niestety tak. Zazwyczaj jest to wynikiem podrażnienia tkanek przez narzędzia dentystyczne. Taka sytuacja może utrzymywać się nawet do kilkunastu dni, w zależności od reakcji organizmu danego pacjenta.

Jeśli jednak ból nie ustępuje lub pojawia się dopiero po kilku miesiącach od zabiegu, oznacza to, że dzieje się coś złego i należy niezwłocznie udać się na kontrolę do stomatologa. Zdarza się, że powikłania są wynikiem skomplikowanego rozmieszczenia kanałów zęba lub jakichś anomalii w ich budowie, dlatego też czasem potrzebny jest zabieg re-endodoncji.

Ból po leczeniu kanałowym – przyczyny

Leczenie kanałowe to zabieg, który wykonuje się w znieczuleniu. Dlatego też podczas zabiegu pacjent nie odczuwa bólu. Później może być odczuwalny delikatny dyskomfort. Jeśli jednak zabieg został wykonany prawidłowo, nie powinien wywoływać żadnych skutków ubocznych.

Gdy pojawia się ból po zabiegu, prawdopodobnie wynika to z tego, że tkanki i korzenie zęba zostały podrażnione narzędziami dentystycznymi. Jeśli ząb boli Cię przy nacisku, najczęściej spowodowane jest to zbyt wysokim wypełnieniem komory zęba lub nieodpowiednio dobranym kompozytem wypełniającym.

Dolegliwości, które się pojawiają mogą być też oznaką, że zabieg przebiegał w niewłaściwy sposób. Jeśli lekarz przeoczył któryś z kanałów lub nie usunął dokładnie chorej miazgi, może pojawić się stan zapalny. W takim przypadku pojawia się obrzęki i zaczerwienie, a ból promieniuje na całą twarz i dziąsła. Jeśli kanały nie zostały wypełnione wystarczająco dokładnie, ból jest prawdopodobnie przyczyną infekcji, która pojawiła się w wyniku przedostania bakterii do wnętrza zęba. Nie każdy dyskomfort może jednak pochodzić od strony zęba. Czasem ból pojawia się z powodu nadwyrężenia stawów skroniowo-żuchwowych, co może powodować dyskomfort nawet w okolicy ucha.

Jak pozbyć się bólu zęba po leczeniu kanałowym?

Jeśli po zabiegu endodoncji pojawia się u Ciebie ból zęba pamiętaj, że powinien on stopniowo ustępować z dnia na dzień. Do tego czasu staraj się unikać jedzenia twardych pokarmów i gryzienia po stronie chorego zęba. W ten sposób nie będziesz go dodatkowo podrażniać i możesz uniknąć infekcji bakteryjnej.

Najbardziej oczywistym sposobem na pozbycie się bólu jest stosowanie leków przeciwbólowych lub maści. W niektórych przypadkach lekarz może zalecić przyjmowanie antybiotyku.

Istnieją także domowe sposoby na uśmierzenie bólu zęba. Najczęściej stosuje się zimne okłady, np. z mrożonki czy mokrego ręcznika, które zmniejszają opuchliznę i przyspieszają regenerację tkanek. Możesz również spróbować ssania kostek lodu. Warto skorzystać także z płukanek ziołowych – z rumianku czy szałwii. Mają one działanie kojące i antybakteryjne. Najlepiej powtarzać taki zabieg od 2 do 3 razy w ciągu dnia.

Kiedy należy zgłosić się z bólem do lekarza?

Ból zęba po leczeniu kanałowym powinien zniknąć w ciągu kilkunastu dni od zabiegu. Jeśli jednak utrzymuje się dłużej niż 2 tygodnie, powinieneś niezwłocznie udać się  na wizytę u stomatologa. Może okazać się, że wystąpiły u Ciebie powikłania pozabiegowe lub poprzedni zabieg nie został wykonany właściwie. Często wymaga to wykonania re-endodoncji, czyli powórnego leczenia kanałowego. W większości przypadków wznowienie leczenia jest skuteczne, ale należy liczyć się z tym, że może okazać się konieczne, by jednak usunąć ząb.