Sedacja wziewna – jak działa znieczulenie z wykorzystaniem podtlenku azotu?

Sedacja wziewna jest to nic innego, jak wykorzystywanie gazu rozweselającego podczas leczenia stomatologicznego. Ta nowoczesna metoda znieczulenia ma na celu zniwelowanie stresu i lęku u pacjenta. Można stosować ją zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Dzięki niej leczenie stomatologiczne staje się bezstresowe, nawet dla osób z silną fobią przed wizytą u dentysty.

Na czym polega sedacja wziewna?

Dlaczego w ogóle wykonuje się zabieg sedacji wziewnej? Chodzi o zmniejszenie stresu pacjenta i przeniesienie go w stan odprężenia. Dzięki temu nie czuje on zdenerwowania podczas wykonywanych zabiegów, a jednocześnie ma pełną świadomość tego, co dzieje się wokół i szybko wraca do siebie po zakończeniu czynności. Co więcej, sedacja ma nie tylko właściwości uspokajające, ale także działanie przeciwbólowe.

Jak przebiega proces wykorzystywania sedacji wziewnej? Pacjentowi zakłada się specjalną maseczkę na twarz, przez którą podawany jest gaz rozweselający. Urządzenie kontroluje ilość podawanego środka oraz przepływ tlenu, a personel na bieżąco monitoruje reakcje pacjenta. Po zakończeniu leczenia, stopniowo zmniejszana jest ilość podawanego środka, a już po 5 minut mijają wszystkie objawy.

Kiedy powinno się stosować sedację wziewną?

Sedacja wziewna to świetna metoda uspokajająca nie tylko dla osób, które panicznie boją się wizyt u dentysty. Okazuje się być bardzo pomocna również w przypadku kilku chorób. Kiedy powinno się więc stosować sedację wziewną?

• W przypadku silnego strachu przed leczeniem dentystycznym.
  • W przypadku pojawiania się odruchów wymiotnych na fotelu.
  • W przypadku osób chorych na padaczkę. Gaz rozweselający zmniejszy stres, przez co obniży się ryzyko wystąpienia ataku.
  • W przypadku osób niepełnosprawnych, z którymi kontakt jest utrudniony i nie rozumieją wykonywanych czynności.
  • W przypadku osób z nadpobudliwością nerwową. Sedacja pomoże im się rozluźnić i zmniejszy ryzyko występowania objawów nerwowości.

Sedacja wziewna – bezpieczeństwo i przeciwwskazania

Zastanawiasz się, czy sedacja wziewna to bezpieczny zabieg? Nie ma powodów do obaw! Udowodniono, że nie powoduje ona żadnych niebezpiecznych zmian w układzie oddechowym i układzie krążenia. Gaz rozweselający, podawany podczas zabiegu, szybko wydziela się z organizmu, więc wracasz do stanu świadomości bardzo szybko.

Bezpieczeństwo podczas zabiegu zapewnia także nowoczesny sprzęt. Do sedacji używa się urządzenia, które posiada specjalne czujniki kontrolujące aplikację środka do organizmu oraz właściwy przepływ tlenu.

Kiedy nie możesz poddać się temu zabiegowi? Przedstawiamy listę najważniejszych przeciwwskazań:

• choroby i niedrożność górnych dróg oddechowych,
  • rozedma płuc;
  • 1 trymestr ciąży;